luni, 30 noiembrie 2009

GPL - o alternativa ecologica, economica, sigura

GPL - Gaz Petrolier Lichefiat.
Este un produs derivat, brut, care in general este facut dintr-un amestec de propan si butan. Este obtinut prin rafinarea petrolului sau direct din extractie dupa ce a fost separat de gazele naturale sau petrol cu care acesta este in amestec in zacamintele petroliere.


Economic.

Atat datorita faptului ca GPL este un combustibil care se obtine la un cost relativ scazut, cat si datorita faptului ca este un carburant de viitor (ecologic) pretul final de vanzare la statiile de alimentare este fara accize si alte taxe suplimentare fiind aproximativ la jumatatea pretului benzinei.
Consumul litric de GPL pentru un motor este cu maxim 10% mai mare decat consumul de benzina, fapt datorat densitatii GPL care este mai mica decat cea a benzinei.
Luand in considerare aspectele prezentate anterior, se realizeaza o economie reala de aproximativ 40-45% .
Datorita acestui fapt, amortizarea investitiei pentru montarea instalatiei GPL se face relativ usor (aproximativ 10.000-15.000 km), numai din diferenta de cost benzina-GPL.

Ecologic
Pentru ca foloseste un carburant fara sulf, benzen, plumb, sau alte substante cancerigene, se amesteca foarte bine cu aerul realizându-se o ardere imbunatatita fara depuneri de calamina si hidrocarburi, noxele emise de motor cu carburator de DACIA se încadreaza in normativele EURO 2.
Montajul se face in atelierul nostru din str. N.D. Cocea, nr. 40, agreat de RAR si ISCIR, echiparea motorului nu necesita in general modificari ale motorului, decat montarea echipamentelor specifice, fara a se monta sistemul de alimentare original. De mentionat faptul ca ungerea unui motor in 4 timpi este asigurata de ulei asigurând prelungirea vietii motorului, prin reducerea uzurii.

Sigur
Contrar a ceea ce se crede, instalatia de alimentare cu GPL este mult mai sigura decât cea pe benzina, deoarece componentele sunt supuse unor severe verificari fiind omologate international.
Butelia instalatiei este ferm fixata de caroserie cu bride metalice, aceasta nu se schimba ca si la aragaz, ci se umple cu dispozitivul de alimentare cu GPL la statiile care dispun de skid-uri GPL. Rezervorul este realizat din material de 3,5 mm grosime, special tratat chimic pentru a evita fisurile in caz de accident, este dotat cu un grup de supape care împiedica umplerea cu mai mult de 80% din capacitate, permitând astfel gazului o expandare in caz de temperaturi înalte. Rezervoarele sunt echipate cu multivalve prevazute cu supape de suprapresiune care deschide la presiuni mai mari de 25 atm. Conducând gazul prin tubulatura de aerisire afara din portbagaj spre exteriorul autoturismului. Presiunea de lucru este de 2 – 8 atm. (iarna-vara).
Testele au demonstrat ca o masina pe gaz nu explodeaza!

Castig rulare GPL (exemplu de calcul pentru 10.000 km parcursi - consum mediu benzina 10 litri / 100 km)

BENZINA: ..10.000km x 10% (consum mediu benzina) = 1000 l x 3,5 lei = 3500 lei

GPL: ........10.000km x 11% (consum mediu G.P.L.) = 1100 l x 1,7 lei = 1870lei

Economie: 3500 lei – 1870 lei = 1650 lei (471 euro)

DESCRIEREA INSTALATIEI AUTO DE GAZ

Componentele acestui sistem au fost proiectate si fabricate in scopul echiparii perfecte a autovehiculului, fara ai modifica modul de functionare original.
In România solutia alternativa a alimentarii cu G.P.L. este astazi legala (RNTR 6/2000), usoara si imediata. Dezvoltarea tehnicii a dus la solutii in masura sa depaseasca toate problemele legate de utilizarea gazului pe orice tip de vehicul.
Recentele inovatii au introdus imbunatatiri substantiale utilizand sonda Lambda si pentru G.P.L. Acest dispozitiv utilizat de masinile „verzi” analizeaza gazul de esanpament si furnizeaza informatii la un microprocesor care prin intermediul unui dozator cu motoras liniar (pas cu pas) reuseste sa asigure carburatia corecta in orice moment, cu avantaje notabile pentru gradul de poluare, durata de utilizare a catalizatorului si sondei lambda si economie de combustibil. Tehnologic sistemele AUTO GPL se dezvolta mereu, (injectie multipunct asistata electronic in faza lichida sau gazoasa) datorita avantajelor pe care le ofera acest carburant ecologic si mereu mai ieftin decat benzina.
Sa nu uitam ca datorita normelor privind poluiarea nu se va mai produce benzina pentru masinile cu carburator, in acest caz singura solutie viabila si posibil de realizat este alimentarea cu GPL.
De altfel marile companii de autoturisme sunt direct implicate in dezvoltarea si producerea de motoare ultra ecologice, una dintre solutiile imediat aplicabile fiind echiparea autovehiculelor cu motoare alimentate cu GPL (Volvo, Opel, Fiat, Daewo,…etc. sunt echipate optional din fabrica cu sistem AUTO GPL).
Dezavantajele cum ar fi reducerea spatiului din porbagaj, pretul initial al instalatiei, performantele dinamice ale masinii cu cca. 10% mai scazute, sunt pe deplin compensate de avantajele economice, ecologice si de siguranta oferite in exploatare.

Sisteme de siguranta:
- in cazul ruperii unei conducte multivalva sistemul multivalva-butelie sesizeaza scurgerea de debit marit si se blocheaza automat, oprind astfel pierderea accidentala de gaz.
- in cazul opririi accidentale a motorului sistemul SAFETY CAR închide automat gazul trei puncte.
- In caz de incendiu multivalva este dotata cu o supapa de suprapresiune care nu permite o eventuala exploazie a rezervorului
Testele demonstrat ca autovehiculul alimentat cu GPL nu explodeaza, deci este mult mai sigur fata de cel alimentat cu bezina.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu